به‌زودی کیفیت صدا و عمر باتری هدفون‌های بی‌سیم به‌شدت بهبود پیدا می‌کند.

کارگروه Bluetooth SIG از تکمیل مشخصات Bluetooth LE Audio خبر داده است. این یعنی استاندارد جدید بلوتوث تا پیش از پایان ۲۰۲۲ به دستگاه‌های هوشمند راه پیدا می‌کند.

اکنون در آستانه‌ی ورود نسل جدید هدفون‌های بی‌سیم به بازار هستیم که از هدفون‌های امروزی مصرف انرژی کمتری دارند و کیفیت صدایشان بهتر است و از قابلیت‌های جدیدی پشتیبانی می‌کنند. با کمک فناوری‌‌های جدید می‌توان تعداد نامحدودی از دستگاه‌ها را به یک منبع متصل کرد. مزایای یادشده به‌لطف Bluetooth LE Audio ارائه می‌شوند.

Bluetooth LE Audio یا بلوتوث کم‌مصرف (کم‌انرژی) عبارتی به‌منظور اشاره به مجموعه‌ی جدیدی از قابلیت‌ها برای دستگاه‌های بلوتوثی است که نهاد رسمی ناظر بر استاندارد بلوتوث از تکمیل آن‌ها خبر داده است. استاندارد Bluetooth LE Audio در اوایل سال ۲۰۲۰ معرفی شد و کارگروه Bluetooth SIG در ابتدا انتظار داشت دستگاه‌های مجهز به این استاندارد تا قبل از فرارسیدن سال ۲۰۲۱ روانه‌ی بازار شوند.

به‌دلیل آغاز دنیاگیری ویروس کرونا، توسعه‌ی استاندارد Bluetooth LE Audio با تأخیر مواجه شد و اکنون پس از حدوداً دو سال از معرفی این استاندارد، قابلیت‌های جدید آن تکمیل شده است. تکمیل قابلیت‌ها بدین‌معنی است که شرکت‌های تولیدکننده‌ی دستگاه‌های هوشمند می‌توانند پشتیبانی از Bluetooth LE Audio را به محصولاتشان اضافه کنند. کارگروه Bluetooth SIG می‌گوید که اولین دستگاه‌های مجهز به این استاندارد قبل از پایان سال ۲۰۲۲ دردسترس قرار می‌گیرند.

مارک پاول، مدیرعامل کارگروه Bluetooth SIG می‌گوید:

امروز، روز پرافتخاری برای اعضای Bluetooth SIG است. اعضای گروه ما برای تکمیل بزرگ‌ترین پروژه‌ی توسعه‌ی استاندارد در تاریخ فعالیت Bluetooth SIG، در چند سال اخیر از موانع فراوانی عبور کردند. LE Audio مرزهای آنچه در بازار محصولات صوتی بی‌سیم امکان‌پذیر است، جابه‌جا‌ می‌کند.

Bluetooth LE Audio ویژگی‌های مهم زیادی دارد؛ اما مشخصه‌ای که احتمالاً بیشتر از بقیه مردم را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، کدک LC3 است. متخصصان کدک LC3 را به‌گونه‌ای طراحی کرده‌اند که صدا را به شیوه‌ای بسیار بهینه‌تر با مصرف انرژی کمتر منتقل کند. کارشناس ورج می‌گوید استفاده از کدک LC3 باعث می‌شود با فرض ثابت‌ماندن نرخ بیت، کیفیت صدا درمقایسه‌با کدک SBC به‌شدت بهبود پیدا کند.

به‌گفته‌ی Bluetooth SIG، با کمتر از نصف نرخ بیت نیز همچنان کیفیت صدای منتقل‌شده ازطریق LC3 اندکی بهتر از SBC خواهد بود. نرخ بیت کمتر به‌معنی کاهش مصرف انرژی است و این موضوع باعث می‌شود هدفون‌های بی‌سیم عمر باتری بهتری داشته باشند.

 

 

LC3 تنها یکی از قابلیت‌هایی است که زیر پوشش استاندارد Bluetooth LE Audio قرار می‌گیرد. یکی دیگر از قابلیت‌های مهم این استاندارد، Auracast نام دارد و امکان اتصال چند دستگاه صوتی به یک منبع را فراهم می‌کند. برای نمونه، می‌توانید دو هدفون مجزا را به یک گوشی متصل کنید. کاربرد دیگر این قابلیت می‌تواند در باشگاه‌های ورزشی نمود پیدا کند. به‌عنوان مثال، می‌توان چندین ایرباد را به تلویزیونی متصل کرد که در محیطی عمومی نظیر باشگاه قرار گرفته است.

وب‌سایت رسمی Bluetooth SIG توضیح می‌دهد که کاربران به‌لطف Auracast می‌توانند برای دستگاه‌هایی که منبع پخش محتوای صوتی هستند، جست‌و‌جو انجام دهند (مشابه جست‌و‌جو برای شبکه‌ی وای‌فای). همچنین، امکان اتصال به دستگاه مقصد ازطریق اسکن کد QR یا با اتکا بر فناوری NFC وجود خواهد داشت.

دیگر قابلیت‌های Bluetooth LE Audio شامل پشتیبانی بهتر از هدفون‌های تمام‌بی‌سیم است. این استاندارد باعث می‌شود هریک از دو ایرباد به‌صورت مجزا به دستگاه مقصد متصل شود. همچنین، کارشناسان امیدوار‌‌‌‌ند که استاندارد LE Audio بتواند کیفیت سمعک‌ها را بهبود درخورتوجهی دهد. به‌نظر می‌رسد Bluetooth LE Audio درمقایسه‌با استاندارد جدید aptX Lossless شرکت کوالکام مسیر هموارتری دارد و زودتر دردسترس قرار می‌گیرد. در‌حال‌حاضر، مشخص نیست که برای لذت‌بردن از مزایای Bluetooth LE Audio باید دستگاه‌های کاملاً جدیدی بخریم یا نه.

وب‌سایت رسمی Bluetooth SIG می‌گوید که ممکن است برخی از دستگاه‌هایی که هم‌اکنون در بازار موجود هستند، به استاندارد Bluetooth LE Audio به‌روزرسانی شوند. پشتیبانی اولیه از این استاندارد هم‌اکنون در نسخه‌ی بتای اندروید ۱۳ ارائه می‌شود. احتمالاً بسیاری از مردم برای بهره‌مندی از مزایای Bluetooth LE Audio مجبور می‌شوند دستگاه‌های جدید را بخرند.

 

منبع : زومیت 

۵
از ۵
۱۱ مشارکت کننده

​بایگانی مطالب

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش